تبلیغات
یار همراه
 
 
 

زنده باد نشاط و شادی

نویسنده : افسانه رحیمی | تاریخ : 04:04 ب.ظ - دوشنبه 15 دی 1393





مرکز مشاوره شکوه



هورمون نشاط و آرامش را در مغزتان افزایش دهید

 

سروتونین یکی از ناقل‌های عصبیِ (نروترنسمیترها) فعال در سیستم عصبی مرکزی و دستگاه گوارش است.

نقش سروتونین در سیستم عصبی مرکزی نقش کنترل خلق و خوی، خواب، اشتها، قدرت یادگیری و حافظه را بر عهده دارد.

سروتونین همچنین در ساخت استخوان‌ها نیز نقش دارد. کمبود این هورمون در خون باعث افزایش حالاتی مانند افسردگی، دلهره، دردهای میگرنی، فشارخون بالا و بی‌خوابی می‌شود. در این مطلب به شما خواهیم گفت چگونه می‌شود میزان این هورمون را در مغز افزایش داد و از مشکلاتی مانند افسردگی و بی‌خوابی نجات پیدا کرد و نشاط و شادابی را افزایش داد.

(ادامه مطلب را مطالعه کنید)



 مواد غذایی سرشار از تریپتوفان

بدن ما از طریق تریپتوفان، سروتونین می‌سازد. اگر نمی‌دانید تریپتوفان چیست باید بگوییم که این ماده از طریق مصرف مواد غذایی جذب بدن می‌شود. تخم‌مرغ، شیر و محصولات لبنی، گوشت قرمز و ماهی آزاد جزو مواد غذایی حیوانی هستند که سرشار از تریپتوفان اند.

 از بین مواد غذایی گیاهی نیز پودر اسپیرولینا، سویا، دانه کنجد و تخمه آفتابگردان، کاکائو، شکلات سیاه، سیب‌زمینی، موز، برنج، غلات کامل، سبزیجات سبز، آجیل‌ها و بادام سرشار از این ماده‌ می‌باشند. هر چه مصرف این مواد غذایی و جذب تریپتوفان‌تان بیشتر باشد بدنتان سروتونین بیشتری نیز تولید می‌کند.

 مواد غذایی سرشار از سروتونین

کاکائو و شکلات سیاه و همچنین آجیل‌ها، کیوی، آناناس، گیلاس، گوجه‌فرنگی، موز و آلو از بهترین منابع غذایی سروتونین می‌باشند. برای اینکه خوشحال و سرحال زندگی را سپری کنید این مواد غذایی را بیشتر مصرف کنید.

 مکمل‌های سروتونین چیست؟

آیا می‌شود به مکمل سروتونین اعتماد کرد؟ باید بدانید که مکمل سروتونین نیز مانند هر دارو یا مکمل دیگر باید تحت‌نظر پزشک مصرف شود. توصیه می‌کنیم سرخود و بدون تجویز پزشک از این مکمل‌ها استفاده نکنید به خاطر اینکه جذب بیش از اندازه آن عوارضی مانند خواب‌آلودگی زیاد و همچنین اضطراب، تحریک‌پذیری و تب به جا می‌گذارد.

 از نوشیدنی قهوه زیاد بپرهیزید

کافئین یکی از نابودکننده‌های واقعی سروتونین محسوب می‌شود. احتمالاً می‌گویید نوشیدن یک فنجان قهوه باعث ایجاد احساس آرامش می‌شود اما باید بدانید که این آرامش کاملا موقتی و زودگذر است. اگر آزمایش داده‌اید و مشخص شده است که میزان سروتونین بدنتان کم است بهتر است از نوشیدن قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زای حاوی کافئین بپرهیزید.

 از کربوهیدرات‌ها بپرهیزید

نان‌های تهیه‌شده از آرد سفید، برنج سفید، آبنبات‌ها و غیره جزو کربوهیدرات‌های ساده محسوب می‌شوند. بهتر است از کربوهیدرات‌های پیچیده یعنی مواد غذایی تهیه‌شده از غلات کامل مانند نان سبوس‌دار، پاستاهای تهیه‌شده از آرد کامل و برنج کامل استفاده کنید. مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده به خصوص مصرف غلات کامل باعث افزایش میزان سروتونین خون می‌شود.

 امگا 3‌ها را دریابید

به عقیده متخصصان حوزه تغذیه، امگا 3‌ها می‌توانند روی عملکرد سروتونین مغز تأثیر بگذارند. در برخی افراد میزان کم سروتونین با کمبود امگا 3 در ارتباط است. توجه داشته باشید که علاوه بر ماهی‌های چرب مواد غذایی دیگری مانند روغن گردو، دانه کتان و روغن دانه کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشند.

 ورزش کنید

ورزش منظم را همزاد سلامتی بدانید. ورزش کردن بدون فشار آوردن روی بدن باعث می‌شود که بدن سالم و سرحال باشد. به خاطر اینکه بدن با انجام حرکات ورزشی سروتونین بیشتری تولید می‌کند و شما احساس شادابی می‌کنید. برای همین است که بعد از چند جلسه ورزش مداوم بدنتان سرحال، شاداب و قبراق می‌شود.

 گردش‌های طولانی

اگر از ورزش خوشتان نمی‌آید و نمی‌خواهید در باشگاه‌های ورزشی ثبت‌نام کنید هر روز سی دقیقه در فضای آزاد مانند پارک‌ها پیاده‌روی کنید تا احساس آرامش و شادابی به سراغ تان بیاید. به خاطر اینکه پیاده‌روی و ورزش باعث افزایش میزان تریپتوفان و سروتونین می‌شود.

 یوگا و مدیتیشن

به عقیده برخی از محققان، استرس می‌تواند روی میزان سروتونین بدن تأثیر منفی بگذارد. برای همین اگر نمی‌خواهید با کمبود این هورمون مواجه شوید استرس را از خود دور کنید. بهترین روش‌ها برای مقابله با استرس ورزش، گشت و گذار در فضاهای باز و به خصوص یوگا و مدیتیشن است. باید بدانید که نتایج پژوهش‌های متعدد نشان داده است که یوگا و مدیتیشن برای مقابله با استرس و افسردگی بسیار موثر است و احساس آرامش را افزایش می‌دهند.

 فراموش نکنید

فراموش نکنید که علاوه بر تمام مواردی که اشاره شد قدرت عشق و حتی یک لبخند ساده هم باعث افزایش میزان سروتونین می‌شود. پس با عشق زندگی کنید، به خدا، زندگی، طبیعت و اطرافیان تان لبخند بزنید تا شاداب و سالم و سرزنده باشید.

 



 

آخرین مطالب

» فرزندم ، در اتاق ما می خوابد ( جمعه 16 مرداد 1394 )
» انتقاد ، دشمن عشق ( شنبه 3 مرداد 1394 )
» کارگاه آموزشی " نقش والدین در اعتماد به نفس فرزندان " ( چهارشنبه 31 تیر 1394 )
» علامت های سلامت روان چیست ؟ ( چهارشنبه 31 تیر 1394 )
» بعد از انجام این کارها ، حتما پشیمان می شوید (2) ( دوشنبه 11 خرداد 1394 )
» بعد از انجام این کارها ، حتما پشیمان می شوید (1) ( دوشنبه 11 خرداد 1394 )
» طلاق عاطفی در بین تحصیل کرده‌ها سه برابر خانواده‌های عادی است ( شنبه 9 خرداد 1394 )
» 4 تاثیر مثبت گریه ( یکشنبه 3 خرداد 1394 )
» کارگاه آموزشی شناخت شخصیت های 9 گانه انیاگرام ( شنبه 2 خرداد 1394 )
» استرس باعث کاهش قدرت تصمیم گیری می شود ( شنبه 2 خرداد 1394 )
» پدرم ، روزت مبارک ( چهارشنبه 9 اردیبهشت 1394 )
» همسرم نماز نمی خواند، چه کنم ؟ ( دوشنبه 18 اسفند 1393 )
» در این موارد، با روانشناس مشورت کنید ( جمعه 15 اسفند 1393 )
» توقف کامل فعالیت مغز، هنگام فریاد کشیدن! ( سه شنبه 12 اسفند 1393 )
» لطفا گوش کنید : ( سه شنبه 28 بهمن 1393 )
» به مغزتان ، فرمان خوش بینی بدهید ( سه شنبه 28 بهمن 1393 )
» مچ گیری یا فرزند پروری ( جمعه 24 بهمن 1393 )
» تشکر از " حامیان نسل نو " (فایل صوتی ) ( دوشنبه 20 بهمن 1393 )
» توجه ، شرط ماندگاری رفتار ( دوشنبه 20 بهمن 1393 )
» سلام ...... ( دوشنبه 13 بهمن 1393 )
» مهارت شنیدن، رمز نفوذ به دل کودکان و نوجوانان ( یکشنبه 12 بهمن 1393 )
» کارگاه آموزشی آماده سازی والدین دانش آموزان ورودی پیش دبستانی و اول ( شنبه 11 بهمن 1393 )
» آن چه همسران باید بدانند: (2) ( شنبه 11 بهمن 1393 )
» آن چه همسران باید بدانند: (1) ( شنبه 11 بهمن 1393 )
» چرا فرزندم مضطرب است؟ ( شنبه 11 بهمن 1393 )
» با شما هستیم، همیشه و همه جا....... ( چهارشنبه 8 بهمن 1393 )
» فایل صوتی نظارت والدین بر وظایف تحصیلی دانش آموزان ( دوشنبه 6 بهمن 1393 )
» فایل صوتی موفقیت تحصیلی ( شنبه 4 بهمن 1393 )
» استرس دوران کودکی عامل بروز افسردگی در بزرگسالی ( یکشنبه 28 دی 1393 )
» کارگاه آموزشی تاثیر شخصیت والدین بر شخصیت کودکان ( چهارشنبه 24 دی 1393 )